• Lezingen

Evenementen

Aankondiging en/of verslag van de evenementen

Hieronder staan de aankondigingen van evenementen of verslagen ervan die in de afgelopen tijd zijn geweest.

Zou u graag een evenement organiseren dat past bij het karakter van Landgoed Bleijendijk, neem dan contact

op met info@bleijendijk.nl.

kernwoorden: biologisch, biologisch-dynamisch, ambacht, natuur, bewustzijn

Wild in het Groene Woud 26 oktober t/m 5 november 2017

Van 26 OKTOBER t/m 5 NOVEMBER 2017 zal er voor het eerst 

een pop-up restaurant verschijnen in het centrum van het Landgoed met als thema

‘Wild in het Groene Woud’

Er is een uniek evenement waarbij top-chefs uit de omgeving van oa.

RESTAURANT DE HEER KOCKEN

PETER GAST GASTRO BAR

en RESTAURANT NOBLE

elk verschillende dagen zeer diverse lunches en diners zullen bereiden met zoveel mogelijk producten van het landgoed zelf en wild uit de omgeving.

Meer informatie is te vinden op de website van Wild in het Groene Woud,
van de ‘creator van onvergetelijke momenten’ Frank de Bot.

Jachthondenproeven zaterdag 9 sept 2017

Zaterdag 9 september worden er weer Jachthondenproeven gehouden op Landgoed Bleijendijk

Tijdens dit evenement laten 85 jachthonden zien hoe behendig en gehoorzaam ze zijn tijdens verschillende proeven die ze moeten doorlopen. De proeven worden steeds moeilijker om uiteindelijk zo veel mogelijk punten te scoren en het felbegeerde A diploma in de wacht te slepen.
De dag begint voor de deelnemers om 7 u en rond 18u worden de diploma’s uitgereikt.
Toegang tot het landgoed is vanaf de derde ingang, bij Boerderij Bleijendijk.

De rest van het landgoed blijft gesloten.


Zaterdag 10 september 2016 was weer een voortreffelijke dag voor
de jaarlijkse Jachthondenproeven op Landgoed Bleijendijk.

Al vanaf ’s morgens 7 u kondigden de eerste voorjagers met hun
getrainde jachthonden zich aan voor de registratie. Met startnummer
en proevenvolgorde op zag ging men op pad.

20160910-landgoed-bleijendijk-9

De proeven voor het C diploma bestaan uit het aangelijnd en los volgen
van de voorjager langs een parcours in de vorm van een 8. Vervolgens
dient de hond van de voorjager af gestuurd en op bevel teruggeroepen te worden.
Ook wordt er getest of de hond op zijn plaats kan blijven liggen zonder dat
de voorjager in zicht is. Vervolgens moet de hond een prooi apporteren die op
land en in het water wordt gegooid. Als de hond en voorjager dit zonder kleerscheuren
voor elkaar krijgen, begint de hond aan de proeven voor het B diploma. 13 van de 85
honden hebben het C diploma inmiddels binnen. Reken maar dat hier al heel wat
oefenuurtjes inzitten!

Het B diploma bestaat uit het apporteren van een prooi die verstopt wordt in het bos, 20160910-landgoed-bleijendijk-40
het apporteren van een prooi die in het zicht van de hond op een open veld wordt
gegooid, en waar de hond dan op zicht en geur af moet gaan. Tenslotte dient
de hond een prooi te apporteren die aan de andere kant van de Essche stroom
wordt verstopt. Dan moet de hond dus met de prooi terugzwemmen.

Deze proeven zijn dus alweer een stapje ingewikkelder dan die voor het C diploma.
Als dit ook gladjes verloopt, begint de barre tocht voor het A diploma. 46 van de 85 honden
hebben het B diploma gehaald. Een hele prestatie!

20160910-landgoed-bleijendijk-50Bij de twee proeven voor het A diploma wordt de hond door de voorjager naar een vooraf-afgesproken
punt gedirigeerd, waarna de hond de prooi mag apporteren dat op geur
gevonden moet worden. Dat bleek ook deze keer weer een lastige opdracht te zijn voor velen.
De toppers blijven dan over en gaan door voor de ‘sleep’. Dit keer was het voor de toeschouwer
een prachtig onderdeel en voor de voorjager zenuwslopend. De hond moest de Essche stroom
overzwemmen, het spoor van de prooi oppikken en verschillende hoeken maken om uiteindelijk
bij de prooi te komen. Een enkeling koos ervoor het spoor weer keurig terug te volgen
naar de plek van aanvang, andere kozen eieren voor hun geld en kwamen via de kortste route
bij de voorjager terug. Ongelooflijk, wat een hond dan presteert! Èn laten we de voorjager niet
vergeten, die luttele uurtjes heeft getraind met de hond om het dier zover te krijgen
dat het al deze proeven goed doorloopt!

Maar liefst 5 honden doorstonden deze laatste proeven.
Met een hoogste score van 96 punten voor de Labarador retriever Dora v.d. Waterlandspolder en haar voorjaagster Claudia de Rooij.

Van harte gefeliciteerd!

20160910_181736

Een machtig evenement!

En wederom heel goed georganiseerd door de mensen van KNJV Gewest Noord-Brabant;

Marjan & Peter vd Creij, Ad Smulders en Peter van Sneeuwen!

Foto’s van de honden in actie zijn van Adrie Vink


Zaterdag 12 september 2015 zijn voor de 35e keer de jaarlijkse Jachthondenproeven door de KNJV Gewest Noord-Brabant georganiseerd op Landgoed Bleijendijk.

Het was een bijzonder mooie dag voor de proeven en alle 85 jachthonden hebben kunnen laten zien wat ze in hun mars hadden. Voor alle honden (en voorjagers) bleef het tot de laatste proef spannend of het gewenste diploma binnengesleept zou worden.

Uiteindelijk zijn er maar liefst 7 c-diploma’s, 49 B-diploma’s en 5 A-diploma’s uitgedeeld en was het ‘dirigeren’ voor diploma A prachtig om te zien en de ‘sleep’ daarna een ware barre tocht voor de honden.

De organisatie had de touwtjes strak in handen, waardoor alles op rolletjes liep.

Felicitaties voor de honden en voorjagers die de diploma’s hebben behaald!
En ondanks de activiteit aan de zuidzijde van het landgoed behield de noordzijde de stilte.

Landgoed Bleijendijk hoopt de Jachthonden in 2016 opnieuw te mogen ontvangen voor dit bijzondere evement.

Voor meer info: Uitslagen KNJV Proeven

22 juni - "Ongewenst in prijsdiscussie terecht gekomen" - BioBorrel Amsterdam

“Ongewenst in prijsdiscussie terecht gekomen”
Vraagtekens gezet bij ‘Supermarkten-focus’ Ekoplaza tijdens BioBorrel

Tholen – Ekoplaza is ongewenst in een prijsdiscussie terecht gekomen. Dit vertelde Hans van Mierlo, marketingmanager van Ekoplaza/Udea tijdens de BioBorrel op donderdag 22 juni. Tijdens deze informele bijeenkomst hield Hans een presentatie met als onderwerp ‘Is er toekomst voor de biologische speciaalzaak?’ Hierin gaf hij inzicht in de ontwikkelingen binnen en rondom Ekoplaza. En hij ging in op de gevolgen van de toegenomen belangstelling vanuit de retail en discounters voor de verkoop van bio-producten. In de daarop volgende discussie werd hem regelmatig het vuur aan de schenen gelegd. Zo vroeg een deel van de aanwezigen zich af waarom Ekoplaza zich wil blijven profileren als een supermarkt, want daardoor zou een prijsdiscussie onontkoombaar zijn.

Hans: “In de periode 2010-2013 nam de economische groei af, maar steeg de verkoop van biologische producten. Er zijn nu 75 Ekoplaza’s, we hebben een webshop en een app. Evenals 35 extra afhaalpunten en bezorgen in heel Nederland. Deze ontwikkeling toont aan dat Ekoplaza op het juiste moment op een laagdrempelige wijze bio-producten heeft aangeboden.” De groeiende aandacht voor biologisch binnen de reguliere supermarkten noemde Hans een goede ontwikkeling. “We hebben hulp gehad van Albert Heijn en andere ketens bij de stimulering van de verkoop van biologische producten. Wel zetten we inmiddels wat vraagtekens bij de huidige situatie. Zo zet discounter Lidl een prijsbeeld neer dat niet kan. Inmiddels is Ekoplaza dan ook ongewenst in een prijsdiscussie terechtgekomen. Er is immers altijd wel iemand die het goedkoper kan, maar of dat goed is…” Hierbij liet Hans een plaatje zien van een (blijkbaar goedkope) tatoeëerder die de plank volledig missloeg. “De prijs is in onze ogen ondergeschikt aan de kwaliteit van de producten en de service van Ekoplaza. Dat willen we kenbaar maken”, antwoordde Hans na de presentatie op de vraag of de keten zich niet meer op service in plaats van prijs zou moeten richten.

“Met passie biologisch verkopen kan niet online”

Hans benadrukte in zijn verhaal verder dat de online aanwezigheid heel belangrijk is. “Ruim 1 op de 6 Nederlanders koopt volgend jaar ook zijn boodschappen online. Naar verwachting stijgt de omzet van online supermarkten in 2017 met ruim 30%. En 38% van de consumenten oriënteert online voor de boodschappen en koopt in de winkel.”

Door middel van omnichannel en campagnes bouwt Ekoplaza verder aan het merk Ekoplaza. “De omnichannel-strategie houdt in dat we op alle vlakken aanwezig zijn, zowel in de fysieke als online omgeving. Toch blijven de winkels het belangrijkste. Met passie biologisch verkopen kan niet online. In de winkels draait het om klantcontact en extra service.” Een voorbeeld van een campagne zijn de LKKRDR-weken die nu aan de gang zijn. Dit staat voor LKKRDR voor je gevoel, LKKRDR in je vel én LKKRDR van smaak: dat is Ekoplaza. “Voor deze campagne hebben we 75 producten in prijs verlaagd. Dit hebben we gedaan om juist uit de prijsdiscussie te blijven. Hiervoor hebben we producten gekozen waarin we minimaal onderscheidend vermogen hebben.” Ook de radiocommercials met Gerard Ekdom (radio-dj en fan van Ekoplaza) kwamen langs. “We willen met trots vertellen over onze producten.”

“Klant weet dat speciaalzaak duurder is”

Vanuit het publiek kwam na zijn presentatie onder meer de vraag waarom Ekoplaza zich überhaupt per se wil blijven profileren als supermarkt, want daardoor zou een prijsdiscussie onontkoombaar zijn. Hans: “We zijn specialist in biologische producten en bieden het assortiment van een supermarkt. Dat is heel herkenbaar voor de consument en verklaart volgens ons een deel van ons succes. Een speciaalzaak is inderdaad vaak (te) duur en we willen biologisch bereikbaar blijven maken en meerwaarde overbrengen. Ja, dat doen we sinds ons ‘onbetaalbare voordeel’, wat mij betreft de beste campagne in deze branche om de consument duidelijk te maken wat ons onderscheid is. Met LKKRDR en het enthousiasme van onze mensen willen we die campagne op positieve wijze overtreffen.

Eén van de aanwezigen merkte op: “Ik vind dat Ekoplaza wel heel erg gericht is op het ‘biologische supermarkt-zijn’. Waarom leggen jullie daar zo de nadruk op? De klant die de speciaalzaak binnen gaat, weet dat het duurder is. Met deze prijsverlaging verlaag je je tot het niveau van de prijzenoorlog.” Hans, in reactie daarop: “We zetten juist stappen door onszelf te onderscheiden met waardetoevoeging op formule- en productniveau. In de kleinere panden is meer contact met de klant mogelijk. Daar focussen we op.”

Ook vanuit andere hoeken kwam kritiek op de prijsverlaging. “Prijsvergelijk gaat zorgen voor beschadiging”, klonk het onder meer. Een focus op de meerwaarde van bio-producten in de speciaalzaken werd aangeraden, want hoe ziet de klant anders immers het verschil tussen kwaliteit-bio en budget-bio? Er werd ook geopperd dat de bio-branche zich met behulp van het Eko-keurmerk (en de meerwaarde daarvan) kan onderscheiden van supermarkten.


Aart-Jan Knauff reageert (rechts achterin).

Aart-Jan Knauff van DO-IT riep vervolgens op om de aanval op Ekoplaza te stoppen. “De vraag is vooral hoe we samen een sterke keten kunnen gaan vormen. Dat is veel belangrijker dan kritiek leveren op elkaar. We moeten daar als partners vorm aan geven en volgens mij heeft het meer zin om te brainstormen hoe we de sector samen kunnen versterken.” Yvonne Servaas van Bionext zei daarop: “We moeten bepalen waar de pijnpunten liggen en biologisch niet ten onder laten gaan door de grote jongens.”

http://www.biojournaal.nl/artikel/26245/Vraagtekens-gezet-bij-Supermarkten-focus-Ekoplaza-tijdens-BioBorrel

Lezing 3 april 2017 Expert Ernst Götsch - Agroforestry

Maandag 3 april 2017 wist het Den Food Bosch initiatief agroforestry-expert Ernst GötschDen Food Bosch Logo

naar Nederland te krijgen om zijn expertise op het gebied van de exploitatie het bedrijf ‘Agricultura Sintrópica’; een 500 ha groot voedselbos in Brazilië te delen met diverse specialisten en belangrijke spelers in het Nederlandse voedselbosnetwerk.

Hiertoe was er een lezing georganiseerd op Landgoed Bleijendijk waarbij vertegenwoordigers van de provincie Noord-Brabant, Federatie Particulier Grondbezit, Louis Bolk instituut, Gemeente Vught, Waterschap de Dommel, Brabantse Milieufederatie, HAS Den Bosch, Voedselbos Ketelbroek eigenaar Wouter van Eck, en enkele consultants met specialisatie voedselbossen en enkele geïnteresseerden aanwezig waren.

De avond startte bij een prachtige zonsondergang waarbij duidelijk werd dat het thema in grote mate enthousiasme oplevert, waarna de heer Götsch inzage gaf in zijn theorieën en praktische ervaring omtrent zijn aanpak bij Agricultura Sintrópica waar hij al meer dan 40 jaar experimenteert en goed oplet hoe de natuur reageert op verschillende omstandigheden en hoe de mens daar slim gebruik van kan maken zonder de natuur al te veel naar de hand te zetten. Kritische vragen werden gesteld, mede naar aanleiding van de reeds verspreidde ervaringen en informatie vanuit de Nederlandse voedselbosinitiatieven.

De avond eindigde met nog meer netwerkmogelijkheid en werd gewaardeerd als geslaagd.

Het Den Food Bosch initiatief in samenwerking met Landgoed Bleijendijk hopen hiermee een basis gegeven te hebben voor hun eigen voedselbos initiatief op het landgoed, zowel als aan andere initiatieven in Nederland.

logo-bleijendijk

Ayurvedische kookworkshop * Rita Schuh

Massage, pedicure, manicure tijdens verblijf op Landgoed Bleijendijk

Workshop kruiden op Landgoed Bleijendijk

Rust en groei in 2016 * Soulide

Enneagram workshopo ‘Ontdek de dynamiek tussen jou en de ander” * Soulide

Opleiding tot docent Guo Lin Qi Gong * Stichting Guo Lin Qi Gong


Bewustwordingsweekend * Zenya

Krachtige-Ontspanning lessen op woensdagavond in oneven weken

Stil staan bij jezelf – Gonneke Berendsen – 3 zondagochtenden voor vrouwen

30 maart 2017- Geslaagde kick-off BioBorrel Amsterdam

“De discussie had zelfs nog wat langer mogen duren”

Bavo van den Idsert (rechts) aan het woord.

 
Tholen – De eerste BioBorrel was een succes. De kick-off van deze biologische netwerkborrel vond op donderdag 30 maart 2017 plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Vanaf nu zullen professionals uit de biologische sector elkaar daar elke eerste donderdag van het nieuwe seizoen kunnen ontmoeten. “Het was geweldig. Er waren tussen de 120 en 200 aanwezigen. Dit is een veel hogere opkomst dan ik vooraf had verwacht”, vertelt organisator Thomas van Hasselt enthousiast.

Bionext-directeur Bavo van den Idsert hield tijdens de kick-off een presentatie over de laatste ontwikkelingen in de sector. Daarna kon men vragen stellen en in discussie gaan aan de hand van twee stellingen, met aansluitend een hapje en een drankje. “Ik hoorde van diverse aanwezigen dat de discussie zelfs nog wel wat langer had mogen duren. Het was een pittige discussie, dus dat was heel erg leuk.”

De BioBorrel is bestemd voor een ieder die actief is in de biologische sector: van verwerker tot winkelier, van agrariër tot geïnteresseerde leek. Er waren voor de eerste editie dus meer dan 100 aanmeldingen binnengekomen. “Dit leverde een interessante mix op van pioniers, nieuwkomers en toonaangevende bedrijven. Er was zelfs een boer uit Portugal aanwezig die zich nog flink in de discussie gemengd heeft. Ook de CEO van SunOpta was aanwezig.”

De komende drie BioBorrels in 2017 staan op de planning voor 22 juni, 21 september en 21 december. Thomas: “De vraag is nu natuurlijk hoe we verder gaan. We zijn al aan het verzinnen over de invulling van de volgende BioBorrel. Dan willen we het meer op micro-niveau aanpakken. Een klein bedrijfje uitnodigen en deze ondernemer aan het woord te laten en aan te laten geven waar hij/zij nou precies tegenaan loopt. Dat lijkt me ook erg interessant. We sturen binnenkort nog een  enquête naar iedereen die geweest is om te vragen wat ze graag op een volgende borrel willen zien. En wat we nog kunnen verbeteren.”

Initiatiefnemers

De BioBorrel is een initiatief van Karst Kooistra (Landgoed Bleijendijk), Kees van Zelderen (Biohuis) en Eymert van Manen (Het Blauwe Huis) en heeft netwerkversterking in de biologische sector als doel. De initiatiefnemers zijn erg blij met alle hulp die ze vanuit de sector gekregen hebben. Zo hielpen medewerkers van Lovechock aan de deur bij het verwelkomen van de aanwezigen, deelde TerraSana goodiebags uit en schonk De Leckere biologisch bier.

bron: http://www.biojournaal.nl/artikel/25445/Geslaagde-kick-off-BioBorrel

© Copyright 2017 - Bleijendijk - Webdesign: Faktor 22
Bleijendijk